Find undervisningsmaterialer

Idebank

Her kan du finde faglige undervisningsmaterialer og ideer til aktiviteter ude i nationalparken og omkring skolen. Brug søgefelt og søgefiltre nedenfor til at finde det, du skal bruge.

Vi bygger op

Vi udvikler materialer og ideer til aktiviteter over de næste år. Der vil derfor løbende komme nye ideer til. Hvis du har ønsker eller ideer til undervisningsmaterialer, er du velkommen til at sende en e-mail til Obfuscated Email.

  • Vandmølle-teknologi (2022ME-0003)

    Afprøv de forskellige typer af vandmøller i den gamle fisketrappe ved Kattinge Værk Slusehus, og lav målinger af vandkraftens effekt under forskellige forsøgsop..

  • Svøm med redningsvest (2022ME-0003)

    Det kan være svært at holde hovedet koldt, hvis skibet synker, men hvis man har prøvet det før, kan det hjælpe. Ved Gershøj Havn, Møllekrogen og Kattinge Værk S..

  • Prejlemærker (2022ME-0002)

    Fiskerne navigerer ofte efter prejlemærker på fjorden, når de skal finde frem til de bedste fiskepladser. I skal prøve at sætte jeres egne prejlemærker og se, o..

  • Sejl i fjordpram (2022ME-0001)

    Lad eleverne prøve en ro-tur i fiskernes traditionelle fjordpramme på lavt vand og med snor i båden. Forløbet skal give lyst til sejlads og naturoplevelser på v..

  • Fossilerne under os (2020ME-0016)

    Forløbet skal give børnene en forståelse af, hvordan fossiler har formet vores verden. Ikke kun som dino-knogler og vættelys, men også i form af bjergarter, kul..

  • Frie fugle (2020ME-0017)

    Eleverne vil få kendskab til dyrelivet på fjorden og skal observere fuglene, for at lære om de forskellige arter og deres levevis, samt hændelser der kan forsty..

  • Floder og huse (2020ME-0015)

    Forløbet skal give børnene en forståelse af, hvad der bestemmer vandløb og floders forløb, og hvordan vand har formet vores landskab og kan give oversvømmelser..

  • Smeltevandslandskaber i miniature (2020ME-0016)

    Forløbet skal give eleverne en forståelse af vekselvirkningen mellem landskab og vand, hvad der bestemmer vandløb og floders forløb, og hvordan vand har formet..

  • Højdekurveløb (2020ME-0014)

    Eleverne skal navigere med et kort, der kun viser højdekurver. Gennem løbet får de svar på adgangsregler i naturen.

  • Lysets brydning i vand og forurening i fjorden (2020ME-0013)

    Eleverne skal bestemme lysets brydning i vandet fra Roskilde Fjord eller tilløbende vandløb. Målingerne skal perspektiveres til forureningsscenarier.

Indtast f.eks. opgavenummer

Målgruppe
Skolefag
Materialetype
Årstid
Naturtype